Chronodex

18.06.2014 09:42

Zajímavá anexe mě vedla k objevení systému vizuálního plánování, který teď zkouším. Prohlížel jsem si modely rozhodování v knížce The decision book a zaujalo mě právě spojení vizuální plánování, které jsem si "googlil" a dostal se až k modelu Chronodexu a jeho klonu Spiraldexu.

Oba dva jsou pomůcky, které Vám oproti klasickému dennímu kalendáři pomůžou naplánovat den. Našem jsem pro něj uplatnění v svém diáři Filofax a zatím jsem ve fázi prototypu. Jedno se jim nemůže upřít už teď, nabízí Vám netradiční pohled na rozvržení Vašeho dne.

Pokud Vám nesedí rozložení šablony a její ostré a nepravidelné hrany, vyzkoušejte model s názvem Spiraldex, inspirovaný Fibonacciho spirálou.

Práce s oběma je však na stejném principu, do listů v případě chronodexu nebo políček v případě spiraldexu, si zapisujete a barvíte časové bloky, které plánujete strávit prácí, s rodinou, schůzkami nebom časem na cestování. Naplánujte si prostě svoji klasickou denní agendu. Barevně můžete rozlišit pracovní a soukromý život nebo jednotlivé typy časových bloků.

 

Příklad vyplněného modelu naleznete zde.

Zdroj: https://geekwonkinterface.wordpress.com/tag/chronodex/

Výhodu vidím v tom, že máte na jednom místě rychlý přehled o Vašem dni a tím, že používáte při plánování barvy se Vám dostane plán trochu víc pod kůži a strane se pro Vás srozumitelnější. Navíc můžete okolo psát další poznámky a upřesnění, které Vás během dne napadnou a potřebujete si je poznamenat.

 

Další otázky, které mě při bližším zkoumání napadly:

  • Co verze pro dotykové displeje?
  • Lze udělat kombinaci spiraldexu a chronodexu?
  • Jak navrhnout spiraldex tak, aby den končil ve středu obrazce a ne naopak?
  • Je možné připravit úplně jiný tvar, který by ukazoval měsíční / týdenní rozložení?
  • Lze spojit barevné oblasti času s milníky (úkoly) tj. body v modelu?

 

Pár vět k praktickému použití. Trochu víc práce bylo se sehnáním prázdného šablony chronodexu, který by šel dál upravit. Autor Patrick Ng sice nabízí na svém blogu komplet celý kalendář k vytištění, ale hledal jsem spíš něco pro individuální použití, co by šlo dál upravit. Například mi moc nesedí označení času podle 12h modelu. Zkoušel jsem si vyrobil vzor pro sebe, kde bych použil, pro mě příjemnější 24h formát.

 

Co se týká možností, jak použít chronodex ve svém diáři, nabízí se varianta, předtisknout si stránky do svého diáře, výhod a tohoto postupu je v tom, že si rovnou kromě chronodexu můžete stránku upravit u dalšími poly. Další variantou je předtisknout si je na samolepky a ty si potřeby lepit do diáře. Narazil jsem na to, ze ne každý den si člověk potřebuje takto plánovat a stačí mu pár poznámek a malůvek na prázdný papír. Hodně jsem také na diskusích narazil na to, že lidé volají po tom, mít chronodex nebo spiraldex na razitku.

Jak jsem psal, s chronodexem jsem v pilotním testování a sbírám zkušenosti, jak jej nejlépe použít a jaké má naopak mouchy, které by chtělo vylepšit. Co jsem viděl, okolo tohoto modelu je na internetu početná komunita (převážně anglicky mluvící), u které se není problém inspirovat pro další použití a sledovat, jak se tyto pomůcky vyvíjí.

 

Zdroje obrázků:

kentfromoz.blogspot.com
scription.typepad.com
pinterest.com
flickr.com