[Osobní produktivita] Design your day

08.09.2013 15:29

Po nástupu do nového zaměstnání jsem si řekl, že je to ten nejlepší čas, jak svůj systém organizace času vyzkoušet na něčem novém a vyladit si ho k obrazu svému. Podmínky k tomu byly nejlepší – žádná přeplněná emailová schránka, prázdný a čistý kalendář, co se pomalu plnil. Shodou okolností jsem o pár dní později narazil na Youtube na video od NOKIA, které představovalo 3 tipy, jak zlepšit organizaci:

 

  1. Stanovte si priority více krát v průběhu dne
  2. Nedělejte více věcí najednou
  3. Zajistěte si pravidelný přísun energie

 

Celé video jinými slovy poutavým způsobem ukazuje, jak přistoupit k plánování vlastního času – designování vlastního dne. Myšlenku z vida potom do detailu rozvádí ebook, který tým NOKIE zpracoval. Link ke stažení ebooku v referencích pod článkem.

 

Všechny tři body v návodu se více či méně promítají do mého pracovního dne. Více jsem pak začal zaměřovat na pravidelný přísun energie – krátké přestávky, svačina, čerstvý vzduch, protažení. Nevěřil jsem tomu, ale dělá to zázraky. Náročnější části dne se tak dají zvládnout mnohem snadněji.

 

Plánovat si osobní čas v pracovním kalendáři je dle mého naprosto logický krok. Když už nic jiného, pomáhá to nevědomky bořit hranici mezi osobním a pracovním životem – v tom dobrém slova smyslu. Máte jistotu, že díky takovému plánování nemusíte myslet v práci, na co jste zapomněli doma. Řídíte svou práci lépe s ohledem na rozvrh, který jste si začátkem týdne připravili – a co je důležitější, můžete si ho v případě potřeby změnit. Protože změna je život a naprosto v pořádku, pokud se Vám „větře“ i do plánování času.

 

Konkrétně v mém případě to znamenalo, že jsem si do pracovního kalendáře začal plánovat bloky na oběd, dřívější odchody, důležité rodinné události ale také třeba doby na konzultace nebo bloky, ve kterých jsem pracoval na důležitých úkolech a nechtěl jsem být rušen.

 

„K optimální a efektivní práci s časem dojdeme jen tehdy, pokud budeme zkoušet a vyhodnocovat různé přístupy, postupy a nástroje a udržovat a vylepšovat, co nám vyhovuje nejvíc.“

 

Začít stačí jednoduše – čímkoliv, co si podle ebooku nebo plánování času chcete vyzkoušet a dejte tomu chvilku času, než se Vám to dostane pod kůži. Vytvoříte si návyk. Konkrétně já po 14 dnů zkoušel zadávat do deníku v MS Outlook každou aktivitu, na které jsem pracoval (telefonní hovor, revizi dokumentů, schůzky na které jsem chodil). Takový systém evidence času byl možná pečlivý, ale náročný na údržbu. Tak jsem od něj upustil a zkoušel něco nového. A je to naprosto v pořádku, tohle Vás dovede přes různý počet iterací (metoda pokus – omyl) k tomu, co Vám sedne nejvíc.