[Osobní produktivita] Domácí rozpočet a jeho pravidla

03.04.2013 15:49

Dlouho jsem zvažoval zda tady tento článek dát, nicméně  jsem si uvědomil, že pokud se člověk zajímá o osobní produktivitu, dříve nebo později dojde k tomu, že nedílnou součástí toho je i řádné nakládání s rodinným rozpočtem, resp. svědomité nakládání s přijmy a výdaji. Alespoň u mě to bylo tak, že jsem dlouho dobu bral svoje přijmy jako jednorázovou měsíční položku, kterou jsem pouze používal na financování mých cílů. Až založení rodiny a potřeba plánovat na delší období mě přivedly k tomu, věnovat se přípravám rodinného rozpočtu detailněji.


Nástrojů na sledování výdajů je na trhu bezpočet. Osobně jsem delší dobu používal MoBudget pro Windows Phone, který nabízí poměrně komplexní zprávu financí od nastavení účtů, opakovaných plateb, limitů atd. Pro sledování denních výdajů a jejich kategorizaci je to super, nicméně pro detailnější plánování a změny je malý display nepraktický.


Zkrátím své povídání. Před několika týdny jsem díky odkazu narazil na desktopovou aplikace YNAB - You need a budget!  Webový odkaz uvádním na konci článku. Oslovila mě jednoduchostí uživatelského prostředí a hlavně množstvím funkcí, které jsou srozumitelně popsané a po ruce.  Cena není moc příznivá, to je pravda a za plnou cenu bych váhal, jestli si aplikaci pořídit nebo ne, ale poštěstilo se mi ji koupit ve slevové akci za 17 Euro.


Nechci tady ale psát o recenzi na program, ale o základních pravidlech tvorby a nakládání rozpočtu, které team YNAB publikuje na svých stránkách. Jejich popis je možná až trochu populistický, ale použití pravidel je zcela univerzální a řekl bych, že se zcela určitě  hodí i do projektového řízení.


Základní pravidla, kterými se YNAB řídí jsou následující (pro jednoduchost jsem zachoval jejich anglické názvy, jsou i tak všeříkající).


1. Give every dollar a job

Připravte si rozložení Vašich měsíčních výdajů, rozdělte vše do kategorii - např. Domácnost, Jídlo a každou korunu z hromádky příjmů rozdělte do předem připravených katerogirí.

 

2. Save for a rainy day

Nic víc a nic míň než si šetřit peníze stranou na neočekávané události - nedoplatky energií, oprava auta. Já jsem si pojmenoval toto pravidlo a i kategorii v rozpočtu: Pro strýčka Příhodu :)

 

3. Roll with the punches

Tvorba rozpočtů a jejich odhad není exaktní vědou, takže pokud zjistíte, že se Vám podařilo rozpočet překročit, upravte ho. Není to žádná tragédie. Důležité je se z chyb poučit.

 

4. Live on last month income

Celé Vaše snažení by mělo směřovat k tomu, že si vytvoříte takovou rezervu, aby Vám umožnila vyžít aktuální měsíc z příjmu předchozího měsíce. To Vám dá možnost předejít nečekaným situacím s výpadkem příjmu a vymaníte se také s cyklu "od výplaty k výplatě".


Program neprogram, používat výše uvedná pravidla se dá i s použitím excelovské tabulky nebo šablony. Chápu, že viditelnější výsledky a benefity tvorby rozpočtu se ukáží až po nějaké době pečlivého sledování nákladů a plánování využití příjmů. Důležité je setrvat a udělat si práci s rozpočtem, jako užitečný návyk.


Reference: YNAB; MoBudget

Blog

[Projektový management] Konceptuální mapy

19.04.2013 12:02
  V dnešním článku bych chtěl napsat něco málo o konceptuálních mapách (KM) . Název mi nebyl od začátku hned po chuti, ale věřte, že budu mluvit o oblasti myšlenkových map a vizualizace.  Na KM se narazil při čtení tohoto článku a nedalo mi to, abych po internetu nezapátral po více...

[Projektový management] Využítí Wiki v projektu

11.04.2013 11:14
  Na konci každého projektu by mělo proběhnout něco, čemu se říká předávání vědomostí (lesson learnt). Jde jinými slovy o to, zhodnotit co se na projektu podařilo, co se mohlo udělat lépe a předat tyto informace do společné znalostní databáze. Já bych to ještě trochu rozšířil o tvrzení, že...

[Osobní produktivita] Domácí rozpočet a jeho pravidla

03.04.2013 15:49
Dlouho jsem zvažoval zda tady tento článek dát, nicméně  jsem si uvědomil, že pokud se člověk zajímá o osobní produktivitu, dříve nebo později dojde k tomu, že nedílnou součástí toho je i řádné nakládání s rodinným rozpočtem, resp. svědomité nakládání s přijmy a výdaji. Alespoň u mě...

[Osobní produktivita] Development plán 2 - poznámky

22.03.2013 15:41
  Jak jsem sliboval, tento týden proběhlo interní školení na téma nastavení individuálních cílů a přípravy development plánu na rok 2013. Přináším Vám tedy něco se svých poznámek a postřehů.   V první řadě, obě dvě školení byla koncipována jako osvěžení základních znalostí, tj. Co je to...

[Projektový management] Jak prezentovat špatné zprávy

13.03.2013 10:16
    Následující text je mým volným překladem článku - How to Deliver Bad News od profesora managementu Roberta J. Biese, z časopisu Georgetown Business. Nejedná se doslovný překlad a některé části textu jsem v zájmu přehlednosti vynechal. Článek mi přišel nesmírně zajímavý...

[Projektový management] Modelovací jazyk UML

07.03.2013 13:47
Nedávno jsem procházel sbírku svých elektronických knih a narazil jsem na jeden zajímavý titul na téma o kterém jsem se chtěl vždycky více dozvědět a tím je modelovací jazyk UML - Unified Modeling Language. Nebojte se, nebudu zde zabíhat do softwarového inženýrství, jen se podělím o pár myšlenek,...

[Osobní produktivita] Development plán

27.02.2013 16:42
Nový rok, nové nastavení cílů a čas pro aktualizaci Development plánu (dále jen DP) . Věřím, že to to takto chodí nejenom u nás v práci. Nicméně jsem se chtěl trochu zastavit nad tím, co development plánu zadávat, aby se nejednalo jen o nic neříkající položky nebo předsevzetí. Aplikace...

[Projektový management] Když něco nejde podle plánu

17.02.2013 20:54
  Ne vždy se probíhá, jako podle učebnice a pokud mluvím o projektu, už z jeho podstaty skoro nikdy nenajde jeden a ten samý - každý je svým způsobem unikátní. Ať už rozsahem, riziky nebo průběhem. Rád bych zde napsat o dvou případech, kdy projektový manažer musí flexibilně reagovat na...

[Osobní produktivita] Tip na "mini"plánovací diář: ETP Journal

07.02.2013 09:58
Velmi mě nadchlo předsevzetí designera Davida Seah (https://davidseah.com) , který si řekl, že po celý únor bude na svém blogu zveřejňovat nápady na nové produkty . Na tomto odkazu si můžete například stáhnout PDF verzi Emergency Task Planneru, který sám vymyslel. Má velmi elegantní design a použít...

[Osobní produktivita] Proč mám rád svoji práci?

07.02.2013 09:48
Jednoduše proto, že spojuje oblasti a zájmy, které sdílím v osobním životě. Projektový management, tak jak je popisuje G. Heerkens (viz citát níže)  v sobě spojuje Umění a Vědu a jako takový je něčím víc, než jen profesí. Troufám, si říci, že je životním styl. Neříkám, že pro každého, ale ten,...
<< 1 | 2 | 3 | 4 | 5 >>