[Osobní produktivita] Domácí rozpočet a jeho pravidla

03.04.2013 15:49

Dlouho jsem zvažoval zda tady tento článek dát, nicméně  jsem si uvědomil, že pokud se člověk zajímá o osobní produktivitu, dříve nebo později dojde k tomu, že nedílnou součástí toho je i řádné nakládání s rodinným rozpočtem, resp. svědomité nakládání s přijmy a výdaji. Alespoň u mě to bylo tak, že jsem dlouho dobu bral svoje přijmy jako jednorázovou měsíční položku, kterou jsem pouze používal na financování mých cílů. Až založení rodiny a potřeba plánovat na delší období mě přivedly k tomu, věnovat se přípravám rodinného rozpočtu detailněji.


Nástrojů na sledování výdajů je na trhu bezpočet. Osobně jsem delší dobu používal MoBudget pro Windows Phone, který nabízí poměrně komplexní zprávu financí od nastavení účtů, opakovaných plateb, limitů atd. Pro sledování denních výdajů a jejich kategorizaci je to super, nicméně pro detailnější plánování a změny je malý display nepraktický.


Zkrátím své povídání. Před několika týdny jsem díky odkazu narazil na desktopovou aplikace YNAB - You need a budget!  Webový odkaz uvádním na konci článku. Oslovila mě jednoduchostí uživatelského prostředí a hlavně množstvím funkcí, které jsou srozumitelně popsané a po ruce.  Cena není moc příznivá, to je pravda a za plnou cenu bych váhal, jestli si aplikaci pořídit nebo ne, ale poštěstilo se mi ji koupit ve slevové akci za 17 Euro.


Nechci tady ale psát o recenzi na program, ale o základních pravidlech tvorby a nakládání rozpočtu, které team YNAB publikuje na svých stránkách. Jejich popis je možná až trochu populistický, ale použití pravidel je zcela univerzální a řekl bych, že se zcela určitě  hodí i do projektového řízení.


Základní pravidla, kterými se YNAB řídí jsou následující (pro jednoduchost jsem zachoval jejich anglické názvy, jsou i tak všeříkající).


1. Give every dollar a job

Připravte si rozložení Vašich měsíčních výdajů, rozdělte vše do kategorii - např. Domácnost, Jídlo a každou korunu z hromádky příjmů rozdělte do předem připravených katerogirí.

 

2. Save for a rainy day

Nic víc a nic míň než si šetřit peníze stranou na neočekávané události - nedoplatky energií, oprava auta. Já jsem si pojmenoval toto pravidlo a i kategorii v rozpočtu: Pro strýčka Příhodu :)

 

3. Roll with the punches

Tvorba rozpočtů a jejich odhad není exaktní vědou, takže pokud zjistíte, že se Vám podařilo rozpočet překročit, upravte ho. Není to žádná tragédie. Důležité je se z chyb poučit.

 

4. Live on last month income

Celé Vaše snažení by mělo směřovat k tomu, že si vytvoříte takovou rezervu, aby Vám umožnila vyžít aktuální měsíc z příjmu předchozího měsíce. To Vám dá možnost předejít nečekaným situacím s výpadkem příjmu a vymaníte se také s cyklu "od výplaty k výplatě".


Program neprogram, používat výše uvedná pravidla se dá i s použitím excelovské tabulky nebo šablony. Chápu, že viditelnější výsledky a benefity tvorby rozpočtu se ukáží až po nějaké době pečlivého sledování nákladů a plánování využití příjmů. Důležité je setrvat a udělat si práci s rozpočtem, jako užitečný návyk.


Reference: YNAB; MoBudget

Blog

[Projektový management] Sjednocení dokumentace - reporty

13.12.2012 21:23
Jednou z důležitou oblastí projektového managementu je dokumentace a pokud má mít všechno hlavu a patu, můžeme mluvit o její unifikace –sjednocení. Jednoduše řečeno je záhodno sladit a optimalizovat formát vzorů pro různé reporty, který projektový manager vytváří. Zpráv je hodně a různé...

[Projektový management] Networking

09.12.2012 20:43
Donedávna jsem o networkingu jako takovém vůbec nevěděl, možná proto jsem si koupil knížku z nakladatelství Melvil - Nikdy nejez sám od Keitha Ferrazziho. Pokud bych měl definovat tento termín vlastními slovy jde o budování, rozšiřování a udržování Vaší osobní a profesní sítě kontaktů, tak aby jste...

[Projektový management] Gantt v Excelu

09.12.2012 20:41
Nevím, jak Vy, ale á jsem při své práci projektového managera, ač využívající mocný nástroj MS Project 2010 (MSP), měl potřebu prezentovat plán projektu pro svůj team a management v jiné podobně. Jednoduše už jen proto, že 90% lidí MSP nemá a Excel je prostě nejvhodnější pomůcka, která dokonale...
<< 1 | 2 | 3 | 4 | 5