[Projektový management] Jak prezentovat špatné zprávy
Následující text je mým volným překladem článku - How to Deliver Bad News od profesora managementu Roberta J. Biese, z časopisu Georgetown Business. Nejedná se doslovný překlad a některé části textu jsem v zájmu přehlednosti vynechal. Článek mi přišel nesmírně zajímavý a poučný a to nejen z toho důvodu, že řešení problémů je pro projektového manažera na denním pořádku, ale z čistě praktického hlediska se moc nevěnuje způsobům, jak špatné zprávy prezentovat. Se sedmi pravidly se to můžete naučit.
Bez ohledu na, jak se na komunikaci s protistranou připravíte, špatná zpráva, zůstane špatnou zprávou, ale nic nebrání tomu, že můžete být na její sdělení lépe připraven.
Pravidlo #1 - Dávejte včas vědět předem
- Špatné zprávy by neměly být prezentovány "z ničeho nic".
- Sdělujte je z očí do očí. Nevhodné je například posílat je emailem.
Pravidlo #2- Sdělte špatnou zprávu co nejdříve
- Pokud máte říci špatnou zprávu udělejte to co nejdříve, neodkládejte. Situace se může ještě víc zhoršit.
Pravidlo #3 - Cvičte, cvičte, cvičte
- Připravte se na to, jak budete špatnou zprávu oznamovat. Cvičte tón hlasu, mimiku.
- Zaměřte se na to, co budete říkat a jak to budete říkat, zvýší to Vaši přesvědčivost a důvěryhodnost.
Pravidlo #4 - Poskytněte vysvětlení, pravdu
- Mluvte pravdu, lidé chtějí vědět, co stojí za špatnou zprávou. Poskytněte jim vysvětlení.
- Pokud jim pravdivé vysvětlení neposkytnete, vymyslí se své vlastní, které je téměř vždy horší než pravda.
- Jinými slovy, pokud jim situaci nevysvětlíte, ztratí ve Vás důvěru.
Pravidlo #5 - Mějte po ruce řešení
- Pokud prezentujete špatnou zprávu,mějte vždy po ruce řešení.
- Tím, že máte plán, ujistíte ostatní, že bez ohledu na to, jak špatná zpráva byla, je s ní zacházeno systematicky a s ohledem na pozitivní výsledek.
Pozn.: Lidem, kteří jsou v tu chvíli zaslepeni špatnou zprávou, trvá většinou déle než k ní zaujmou nápravné opatření.
Pravidlo #6 - Pravidelně ověřujte status řešení problému
- Prezentujte výsledky toho, jak se Vám daří problém řešit. Pochlubte se dílčími úspěchy.
- Pokud problém opravíte, dejte to vědět světu. Jinak si všichni budou myslet, že problém stále existuje.
Pravidlo #7 - Jednejte s lidmi s respektem a důstojností
- Měli byste mít stále na mysli myšlenku, že na lidech záleží a jednat podle toho.
Projektový Manager musí umět vést v dobrých i špatných časech. A právě schopnost vést team se nejvíce projeví při řešení problémů a zvládání nepříjemných situacích.