[Projektový management] Změna zaměstnání

26.05.2013 14:01

 

Rozhodl jsem se změnit zaměstnání. Pro většinu lidí radikální krok a stejně tak i pro mě. Ale rozhodl jsem se to brát sportovně a hlavně projektově. Novou práci mám po druhé v životě a i proto jsem se si řekl, že sestavení projektového plánu pro všechny činnosti, které se pojí k "odcházení" bude nejlepší začátek. Možná se to nezdá, ale činností, které vyplývají se změny zaměstnavatele, je celá řada.

 

Musím říci, že to, jak celý mini projekt přecházení do nové práce probíhá, rozhodně záleží na vztahu a přístupu Vašeho zaměstnavatele. Já měl to štěstí, že jsem měl v tomto smyslu rovnocenného partnera, který mi maximálně vyšel vstříc.

 

Pro potřeby svého plánu jsem si připravil hlavní oblasti, pod které jsem zadával jednotlivé úkoly a sledoval jejich plnění. Plán jsem si vytvořil v MS Project a tak jsem mohl v kteroukoliv dobu ověřit, jak blízko respektive daleko jsem od poslední aktivity (k datu toho článku to je 74% :-))

 

Hlavní oblasti (WBS chcete-li)

·         Aktivity u současného zaměstnavatele

o    Podání výpovědi

o    Výstupní dokumentace

o    Zápočtový list

o    Předání práce

·         Vypracování předávacího dokumentu

·         Série osobních setkání s kolegou, kterému předávám práci („backup“)

o    Dobrání zbývající dovolené

·         Osobní a finanční aktivity

o    Aktualizace plánu domácího rozpočtu

o    Převod bankovního účtu (v případě banky :-)

·         Záloha trvalých příkazů

·         Export předdefinovaných příjemců

o    Organizace rozlučky

o    Revize dopadu ztráty firemních benefitů

·         Zaměstnanecké tarify

·         Zvýhodněné účty, karty, služby

·         Schůzka s poradcem ohledně penzijního připojištění

-  Změna příspěvku

-  Placení ze soukromého účtu po omezenou dobu

·         Aktivity u nového zaměstnavatele

o    Vstupní dokumentace

o    Lékařské prohlídky

o    Vstupní školení

o    Dokumentace k daňovým odpočtům

·         Následné aktivity

o    Aktualizace Linkedin

o    Aktualizace životopisu

o    Požádat vedoucího o reference

o    Zhodnocení změny zaměstnání

 

Kromě plánu aktivit se mi osvědčili následující postupy. Můžete je brát jako doporučení co ještě v rámci „odcházení“ vylepšit. Některé z nich jsou čistě osobní, ale mají jediný cíl, celý proces změny zaměstnání co nejvíce ulehčit.

 

Doporučení

·         Zapisování myšlenek v průběhu výpovědní lhůty

·         Informaci o posledním dni v práci napsat nejméně měsíc předem do firemního  komunikátoru, podpis v emailu

·        Připravit předání práce formálně do předávacího dokumentu

·         Aktualizace všech procesů, ve kterých jsem byl vlastníkem nebo účastníkem

·         Informovat projektové týmy o změně v roli projektového manžera

·         Zálohování pracovních emailových archivů pro backup

·         Vzít si ½ dovolenou a jen tak relaxovat :-)

 

Téma „handover“ dokumentu bych chtěl zpracovat v dalším článku, už jenom proto, že běžnou praxí se kterou jsem se setkal, byla předávací listina ve formě seznamu s odrážkami a vše probíhalo většinou formou ústních předání. Handover dokument probírá celou problematiku předávání agendy, trochu více systematicky a pečlivěji.

 

Pokud to shrnu, změnit zaměstnání po pěti letech není vůbec lehké rozhodnutí. Jestliže se však člověk tak rozhodne, měl by to udělat poctivě, tak aby odcházel s čistým štítem a pocitem, že svou práci předal v pořádku. Konec konců je to jeho vizitka.