Psaní jako součást Vaší identity

10.07.2014 14:27

Velmi mi pomohlo si vlastně tohle celé připustit, myslím, že psaní je pro mě přirozené a musím ho chápat jako proces, který lze vylepšovat nebo měnit, ale hlavně musí probíhat pravidelně.

 

Řekl jsem si, že bude zajímavé vyzkoušet nastartovat psaní, jako první část dne, když přijdu do práce. Zapisování po ránu beru jako prostředek pro zlepšení mých vyjadřovacích schopností a přípravu na písemnou komunikaci. Takový elektronický zápisník pak představuje zajímavé propojení mezi Vámi a Vaší práci a třeba při práci s ním zaznamenáte myšlenku nebo nápad, které se Vám budou v budoucnu hodit.

 

Nezáleží na nástroji, tady opravdu ne. Já jsem si vybral přenosnou aplikaci Rednotebook,  má výhodu v tom, že je malá, vejde se na kterýkoliv USB disk a pro mě má přidanou hodnotu v tom, že mi umožní text štítkovat, zobrazuje mi často opakovaná slova - podle toho si dávám pozor, abych je neopakoval. A nabízí i základní statistiky, kolik dní za určité období jsem psal a jaký byl průměrný počet slov.

 

Musím říct, že je to fajn pocit, přijít po ránu do práce a místo emailu si nejdříve setřídit myšlenky a něco napsat. Už jen ten pocit, že má něco větší prioritu než email, stojí za to. Důležité je tam právě to ráno a stavět zapisování myšlenek z předchozího dne na první místo. Člověk má víc prostoru se vyjádřit a nezatíží si myšlenky nějakým novým pracovním problémem. Když například jeden den nestihnu kvůli schůzce napsat zápis, už se k němu nevracím a píšu až druhý den.

 

Je totiž důležité si někdy odpustit a nebrat psaní jako vážnou věc a hlavně si ho užívat. Neříkám, že opakování není podstatné, ale jde o to najít si v tom svůj rytmus, který Vám vyhovuje.

 

Když budu mluvit o tom, o čem píšu, je to různé, téměř vždycky se ale vyjadřují k věcem z minulého dne, to mi nabízí určitý nadhled a nové pohledy na věc. Píšu o věcech, které mě inspirují, o pracovních problémech anebo o myšlenkách, které mě během dne napadly.

 

Nejvíc se těším na to, až budu zpětně ty zápisky přičítat. Už teď jsem se přistihl nad tím, jak jsem si je přepočítal a narazil jsem na věci, které mi pomohly vyřešit aktuální problém. Další benefit vidím právě v přípravě a pravidelném psaní. Daleko snáze se mi pak pracuje na přípravě delších dokumentů anebo článků.

 

Tím že si píšete zápisník, prostě pracujete na rozvoji selfmanagementu, protože kromě svých myšlenek zaznamenáváte svoje emoce - Identifikujete svoje emoční spouštěče. A naslouchání svým emocím a jejich porozuměním, je to nejlepší, co pro sebe můžete udělat.