[Projektový management] Využítí Wiki v projektu

11.04.2013 11:14

 

Na konci každého projektu by mělo proběhnout něco, čemu se říká předávání vědomostí (lesson learnt). Jde jinými slovy o to, zhodnotit co se na projektu podařilo, co se mohlo udělat lépe a předat tyto informace do společné znalostní databáze. Já bych to ještě trochu rozšířil o tvrzení, že tento proces předávání informací by neměl být jen na konci projektu, ale měl by se objevovat i v jeho průběhu.

 

Co je to Wiki? https://cs.wikipedia.org/wiki/Wiki

 

Myslím, že co se týká formy, je lesson learnt dokument ve všech metodikách projektového řízení zpracován a popsán přesně. Nicméně často se zapomíná nebo spíše nevyužívá na předávání vědomostí a informací v průběhu projektu. Jedním z nástrojů, který tento úkol plní je Wiki. Jejím jednoznačným posláním je centralizovat důležité informace do jednoho místa.

 

Wiki, která je založená na začátku projektu, umožňuje být jednotným místem, kam se informace ukládají a odkud se informace berou. Pokud mluvím o informacích, myslím tím i:

  • rady
  • problémy, které se v průběhu projektu vyskytly a jejich řešení
  • odkazy důležité dokumenty nebo dokumenty samotné
  • souvislosti mezi jednotlivými úkoly
  • Informace, které je třeba potvrdit

 

Možností, pod jakou platformou Wiki vytvořit nebo spravovat je bezpočet a záleží na Vaší volbě, ale i na omezení, která má Váš zaměstnavatel. Poměrně komfortní cestou, jak založit Wiki na dostupné technologii. U větších korporací používají Sharepoint - viz reference na konci článku

 

Čím rozsáhlejší je projekt, tím je důležitější Wiki pečlivě spravovat, aby se dalo v záplavě informací efektivně vyhledávat. Můžete použít tagy - popisky článků, které slouží pro rychlejší indexaci. Nebo nastavení omezení zobrazení některých stránek dle skupin uživatelů.  Důležité je také promyslet, jak bude s databází nakládáno po skončení projektu - přesune se na jiné místo?  Bude se i nadále udržovat? Promyslete si, jakým nejlepším způsobem ji zpřístupnit jako referenční materiály pro další projekty.

 

Pokud chcete, aby Váš tým Wiki využíval, začněte také s včasnou komunikací a představením tohoto nástroje, zejména pro ty členy, kteří s ní nemají zkušenosti. Hlavním cílem je, aby její používání nebylo pro tým "nepřirozené".

 

Z osobní zkušenosti můžu potvrdit, že benefit Wiki v projektovém řízení je ohromný. Projektový manažer se na ni může odkazovat ve své komunikaci a v případě komplexního projektu zde najde rychle informace, které potřebuje. Jednoduše šetří čas. Je to nástroj, který sjednocuje tým, minimálně v kooperaci a nakládání s informacemi. Na druhou stranu, to ale není v žádném případě komplexní nástroj na řízení projektu. To jak efektivně jej projektový manažer využije, záleží čistě jen na něm.

 

Reference:

 

Blog

Co jsem nevěděl o pracovních poradách

04.11.2014 08:53
Zápisky a poznámky ze školení, s názvem vědění a facilitace pracovních porad. K tomuhle školení jsem se stavěl trochu skepticky, snad kvůli tomu že jsem se domníval, že v téhle oblasti mám spoustu zkušenosti. Někde v koutku duše jsem ale věděl, že to není pravda a mám pořád co se učit. Účast na...

Projekt se řídí přes rizika. Ale jak?

30.09.2014 16:37
Na svém současném projektu nyní pracuji na analýze rizik a IF scénářů. To mě nutí trochu k zamyšlení, jak jsem k analýze a sledování rizik přistupoval dřív. Je pravda, že mě na téhle oblasti původně lákaly sofistikované templaty do Excelu s různými barvenými tabulkami a i moje zkušenost byla...

Jak vykolejit na dovolené

21.08.2014 13:05
Dvoutýdenní volno je skvělou možností, jak si přerovnat dosavadní zvyky a pročistit si hlavu. Člověk by si představoval i víc času, ale vždycky se musí pracovat s tím, co je. Zrušil jsem odběry ke službám, které používám jen zřídka. Z mobilu jsem si například vymazal aplikaci Facebook, protože...

5 kroků jak dokončit (velký) projekt

21.07.2014 11:28
Více než často se setkávám s otázkou, co vlastně děláš za práci? A jen prosté konstatování, že projektového manažera, to otázku v očích nijak neuspokojí a dotyčný, pokud přesně neví, co je řízení projektů se dál raději neptá anebo rovnou ztratí zájem. Nezáleží na názvu pozice, ale slovo manažer je...

Psaní jako součást Vaší identity

10.07.2014 14:27
Velmi mi pomohlo si vlastně tohle celé připustit, myslím, že psaní je pro mě přirozené a musím ho chápat jako proces, který lze vylepšovat nebo měnit, ale hlavně musí probíhat pravidelně.   Řekl jsem si, že bude zajímavé vyzkoušet nastartovat psaní, jako první část dne, když přijdu do práce....

Chronodex

18.06.2014 09:42
Zajímavá anexe mě vedla k objevení systému vizuálního plánování, který teď zkouším. Prohlížel jsem si modely rozhodování v knížce The decision book a zaujalo mě právě spojení vizuální plánování, které jsem si "googlil" a dostal se až k modelu Chronodexu a jeho klonu Spiraldexu. Oba dva jsou...

[Osobní produktivita] Jak si připravit efektivní poznámky

26.05.2014 15:58
Dlouho jsem se nemohl sžít s tím, že kolegové na schůzky nosili místo poznámkového bloku laptop a celou dobu si do něj něco psali. Evidentně se to netýkalo schůzky a laptop používali pro vyplnění „volné“ chvíle na jinou aktivitu. Osobní schůzka tak pomalu a jistě ztrácela na své přidané...

[Osobní produktivita] Příručka nového zaměstnance

07.05.2014 15:45
Přiznávám, že pro mě bylo docela těžké, „zaškatulkovat“ tento článek do kolonky projektový management nebo osobní produktivita. Je to prostě téma, o kterém, bych rád napsal.   Když jsem nastupoval do nového zaměstnání, dostal jsem za úkol sepsat svoje zkušenosti a postřehy z nástupu a upravit...

[Projektový management] Projektový blog

28.04.2014 09:12
V práci jsem začal kombinovat psaní a řízení projektů. Jestli se ptáte, jak to jde skloubit, odpověď je projektový blog. Píšu ho už dva měsíce a postupně objevuji jeho kouzlo, ale i nástrahy. Můžu říci, že od klasického blogování v soukromém životě se tam pracovní liší hlavně v tom,...

[Projektový management] Projektová nástěnka

15.04.2014 10:08
Nedávno jsem si v duchu procházel, kolik neoficiálních rolí vlastně PM na projektu zastává a jedna, která mě napadla, byl propagátor projektu. Někdo, kdo šíří dobré jméno projektu a umí ho prodávat dál. A jedním z nástrojů, jak toho docílit je projektová nástěnka, Dashboard chcete-li....
1 | 2 | 3 | 4 | 5 >>