[Osobní produktivita] Domácí rozpočet a jeho pravidla

03.04.2013 15:49

Dlouho jsem zvažoval zda tady tento článek dát, nicméně  jsem si uvědomil, že pokud se člověk zajímá o osobní produktivitu, dříve nebo později dojde k tomu, že nedílnou součástí toho je i řádné nakládání s rodinným rozpočtem, resp. svědomité nakládání s přijmy a výdaji. Alespoň u mě to bylo tak, že jsem dlouho dobu bral svoje přijmy jako jednorázovou měsíční položku, kterou jsem pouze používal na financování mých cílů. Až založení rodiny a potřeba plánovat na delší období mě přivedly k tomu, věnovat se přípravám rodinného rozpočtu detailněji.


Nástrojů na sledování výdajů je na trhu bezpočet. Osobně jsem delší dobu používal MoBudget pro Windows Phone, který nabízí poměrně komplexní zprávu financí od nastavení účtů, opakovaných plateb, limitů atd. Pro sledování denních výdajů a jejich kategorizaci je to super, nicméně pro detailnější plánování a změny je malý display nepraktický.


Zkrátím své povídání. Před několika týdny jsem díky odkazu narazil na desktopovou aplikace YNAB - You need a budget!  Webový odkaz uvádním na konci článku. Oslovila mě jednoduchostí uživatelského prostředí a hlavně množstvím funkcí, které jsou srozumitelně popsané a po ruce.  Cena není moc příznivá, to je pravda a za plnou cenu bych váhal, jestli si aplikaci pořídit nebo ne, ale poštěstilo se mi ji koupit ve slevové akci za 17 Euro.


Nechci tady ale psát o recenzi na program, ale o základních pravidlech tvorby a nakládání rozpočtu, které team YNAB publikuje na svých stránkách. Jejich popis je možná až trochu populistický, ale použití pravidel je zcela univerzální a řekl bych, že se zcela určitě  hodí i do projektového řízení.


Základní pravidla, kterými se YNAB řídí jsou následující (pro jednoduchost jsem zachoval jejich anglické názvy, jsou i tak všeříkající).


1. Give every dollar a job

Připravte si rozložení Vašich měsíčních výdajů, rozdělte vše do kategorii - např. Domácnost, Jídlo a každou korunu z hromádky příjmů rozdělte do předem připravených katerogirí.

 

2. Save for a rainy day

Nic víc a nic míň než si šetřit peníze stranou na neočekávané události - nedoplatky energií, oprava auta. Já jsem si pojmenoval toto pravidlo a i kategorii v rozpočtu: Pro strýčka Příhodu :)

 

3. Roll with the punches

Tvorba rozpočtů a jejich odhad není exaktní vědou, takže pokud zjistíte, že se Vám podařilo rozpočet překročit, upravte ho. Není to žádná tragédie. Důležité je se z chyb poučit.

 

4. Live on last month income

Celé Vaše snažení by mělo směřovat k tomu, že si vytvoříte takovou rezervu, aby Vám umožnila vyžít aktuální měsíc z příjmu předchozího měsíce. To Vám dá možnost předejít nečekaným situacím s výpadkem příjmu a vymaníte se také s cyklu "od výplaty k výplatě".


Program neprogram, používat výše uvedná pravidla se dá i s použitím excelovské tabulky nebo šablony. Chápu, že viditelnější výsledky a benefity tvorby rozpočtu se ukáží až po nějaké době pečlivého sledování nákladů a plánování využití příjmů. Důležité je setrvat a udělat si práci s rozpočtem, jako užitečný návyk.


Reference: YNAB; MoBudget

Blog

Co jsem nevěděl o pracovních poradách

04.11.2014 08:53
Zápisky a poznámky ze školení, s názvem vědění a facilitace pracovních porad. K tomuhle školení jsem se stavěl trochu skepticky, snad kvůli tomu že jsem se domníval, že v téhle oblasti mám spoustu zkušenosti. Někde v koutku duše jsem ale věděl, že to není pravda a mám pořád co se učit. Účast na...

Projekt se řídí přes rizika. Ale jak?

30.09.2014 16:37
Na svém současném projektu nyní pracuji na analýze rizik a IF scénářů. To mě nutí trochu k zamyšlení, jak jsem k analýze a sledování rizik přistupoval dřív. Je pravda, že mě na téhle oblasti původně lákaly sofistikované templaty do Excelu s různými barvenými tabulkami a i moje zkušenost byla...

Jak vykolejit na dovolené

21.08.2014 13:05
Dvoutýdenní volno je skvělou možností, jak si přerovnat dosavadní zvyky a pročistit si hlavu. Člověk by si představoval i víc času, ale vždycky se musí pracovat s tím, co je. Zrušil jsem odběry ke službám, které používám jen zřídka. Z mobilu jsem si například vymazal aplikaci Facebook, protože...

5 kroků jak dokončit (velký) projekt

21.07.2014 11:28
Více než často se setkávám s otázkou, co vlastně děláš za práci? A jen prosté konstatování, že projektového manažera, to otázku v očích nijak neuspokojí a dotyčný, pokud přesně neví, co je řízení projektů se dál raději neptá anebo rovnou ztratí zájem. Nezáleží na názvu pozice, ale slovo manažer je...

Psaní jako součást Vaší identity

10.07.2014 14:27
Velmi mi pomohlo si vlastně tohle celé připustit, myslím, že psaní je pro mě přirozené a musím ho chápat jako proces, který lze vylepšovat nebo měnit, ale hlavně musí probíhat pravidelně.   Řekl jsem si, že bude zajímavé vyzkoušet nastartovat psaní, jako první část dne, když přijdu do práce....

Chronodex

18.06.2014 09:42
Zajímavá anexe mě vedla k objevení systému vizuálního plánování, který teď zkouším. Prohlížel jsem si modely rozhodování v knížce The decision book a zaujalo mě právě spojení vizuální plánování, které jsem si "googlil" a dostal se až k modelu Chronodexu a jeho klonu Spiraldexu. Oba dva jsou...

[Osobní produktivita] Jak si připravit efektivní poznámky

26.05.2014 15:58
Dlouho jsem se nemohl sžít s tím, že kolegové na schůzky nosili místo poznámkového bloku laptop a celou dobu si do něj něco psali. Evidentně se to netýkalo schůzky a laptop používali pro vyplnění „volné“ chvíle na jinou aktivitu. Osobní schůzka tak pomalu a jistě ztrácela na své přidané...

[Osobní produktivita] Příručka nového zaměstnance

07.05.2014 15:45
Přiznávám, že pro mě bylo docela těžké, „zaškatulkovat“ tento článek do kolonky projektový management nebo osobní produktivita. Je to prostě téma, o kterém, bych rád napsal.   Když jsem nastupoval do nového zaměstnání, dostal jsem za úkol sepsat svoje zkušenosti a postřehy z nástupu a upravit...

[Projektový management] Projektový blog

28.04.2014 09:12
V práci jsem začal kombinovat psaní a řízení projektů. Jestli se ptáte, jak to jde skloubit, odpověď je projektový blog. Píšu ho už dva měsíce a postupně objevuji jeho kouzlo, ale i nástrahy. Můžu říci, že od klasického blogování v soukromém životě se tam pracovní liší hlavně v tom,...

[Projektový management] Projektová nástěnka

15.04.2014 10:08
Nedávno jsem si v duchu procházel, kolik neoficiálních rolí vlastně PM na projektu zastává a jedna, která mě napadla, byl propagátor projektu. Někdo, kdo šíří dobré jméno projektu a umí ho prodávat dál. A jedním z nástrojů, jak toho docílit je projektová nástěnka, Dashboard chcete-li....
1 | 2 | 3 | 4 | 5 >>