[Osobní produktivita] Domácí rozpočet a jeho pravidla

03.04.2013 15:49

Dlouho jsem zvažoval zda tady tento článek dát, nicméně  jsem si uvědomil, že pokud se člověk zajímá o osobní produktivitu, dříve nebo později dojde k tomu, že nedílnou součástí toho je i řádné nakládání s rodinným rozpočtem, resp. svědomité nakládání s přijmy a výdaji. Alespoň u mě to bylo tak, že jsem dlouho dobu bral svoje přijmy jako jednorázovou měsíční položku, kterou jsem pouze používal na financování mých cílů. Až založení rodiny a potřeba plánovat na delší období mě přivedly k tomu, věnovat se přípravám rodinného rozpočtu detailněji.


Nástrojů na sledování výdajů je na trhu bezpočet. Osobně jsem delší dobu používal MoBudget pro Windows Phone, který nabízí poměrně komplexní zprávu financí od nastavení účtů, opakovaných plateb, limitů atd. Pro sledování denních výdajů a jejich kategorizaci je to super, nicméně pro detailnější plánování a změny je malý display nepraktický.


Zkrátím své povídání. Před několika týdny jsem díky odkazu narazil na desktopovou aplikace YNAB - You need a budget!  Webový odkaz uvádním na konci článku. Oslovila mě jednoduchostí uživatelského prostředí a hlavně množstvím funkcí, které jsou srozumitelně popsané a po ruce.  Cena není moc příznivá, to je pravda a za plnou cenu bych váhal, jestli si aplikaci pořídit nebo ne, ale poštěstilo se mi ji koupit ve slevové akci za 17 Euro.


Nechci tady ale psát o recenzi na program, ale o základních pravidlech tvorby a nakládání rozpočtu, které team YNAB publikuje na svých stránkách. Jejich popis je možná až trochu populistický, ale použití pravidel je zcela univerzální a řekl bych, že se zcela určitě  hodí i do projektového řízení.


Základní pravidla, kterými se YNAB řídí jsou následující (pro jednoduchost jsem zachoval jejich anglické názvy, jsou i tak všeříkající).


1. Give every dollar a job

Připravte si rozložení Vašich měsíčních výdajů, rozdělte vše do kategorii - např. Domácnost, Jídlo a každou korunu z hromádky příjmů rozdělte do předem připravených katerogirí.

 

2. Save for a rainy day

Nic víc a nic míň než si šetřit peníze stranou na neočekávané události - nedoplatky energií, oprava auta. Já jsem si pojmenoval toto pravidlo a i kategorii v rozpočtu: Pro strýčka Příhodu :)

 

3. Roll with the punches

Tvorba rozpočtů a jejich odhad není exaktní vědou, takže pokud zjistíte, že se Vám podařilo rozpočet překročit, upravte ho. Není to žádná tragédie. Důležité je se z chyb poučit.

 

4. Live on last month income

Celé Vaše snažení by mělo směřovat k tomu, že si vytvoříte takovou rezervu, aby Vám umožnila vyžít aktuální měsíc z příjmu předchozího měsíce. To Vám dá možnost předejít nečekaným situacím s výpadkem příjmu a vymaníte se také s cyklu "od výplaty k výplatě".


Program neprogram, používat výše uvedná pravidla se dá i s použitím excelovské tabulky nebo šablony. Chápu, že viditelnější výsledky a benefity tvorby rozpočtu se ukáží až po nějaké době pečlivého sledování nákladů a plánování využití příjmů. Důležité je setrvat a udělat si práci s rozpočtem, jako užitečný návyk.


Reference: YNAB; MoBudget

Blog

[Osobní produktivita] Řízení úkolů pomocí Kanban

23.03.2014 18:17
Po několika popsaných listech formátu A4, které jsem plnil seznamem úkolů, mi začal chybět vizuální přehled ve kterém bych se snadno orientoval. Některé úkoly jsem totiž plánoval i na další týden a špatně se mi v proškrtaném seznamu hledaly a nebo se u některých úkolů měnily priority a několikrát...

[Osobní produktivita] Pozitivní inteligence

22.02.2014 13:57
Nedávno jsem zabrouzdal do knihkupectví s cílem si najít zajímavou knížku, která by mi zkrátila čas cestování ve vlaku. Poprvé mi do ruky padl titul s názvem Kaizen, ale nevím proč, dal jsem si ještě práci hledat a našel jsem knížku na téma Pozitivní inteligence. Osobně jsem už trochu alergický na...

[Osobní produktivita] Design your day

08.09.2013 15:29
Po nástupu do nového zaměstnání jsem si řekl, že je to ten nejlepší čas, jak svůj systém organizace času vyzkoušet na něčem novém a vyladit si ho k obrazu svému. Podmínky k tomu byly nejlepší – žádná přeplněná emailová schránka, prázdný a čistý kalendář, co se pomalu plnil. Shodou...

[Osobní produktivita] Nejen o prokrastinaci

25.08.2013 16:21
Po delší době se tu opět objevuje nový článek a byl bych k sobě neupřímný, pokud bych ho pojal nějak jinak než malé zamyšlení o prakrastinaci, tedy chorobném odkládání úkolů. V mém případě konkrétně o tom, že jsem odkládal práci na nových textech PMC. Vím, že to můžu dávat za vinu změně práce,...

[Projektový management] Specifika práce v mezinárodním týmu

23.06.2013 20:14
Práce s lidmi resp. s lidmi v projektovém týmu je vždycky zajímavá a plná výzev. Projektový manažer (PM) musí nejednou řešit otázky spolupráce, řízení práce, ale i pracovat na řešení konfliktů mezi členy týmu. Jiný rozměr tomu pak dodává skutečnost, pokud je projektový tým složen...

[Projektový management] Změna zaměstnání

26.05.2013 14:01
  Rozhodl jsem se změnit zaměstnání. Pro většinu lidí radikální krok a stejně tak i pro mě. Ale rozhodl jsem se to brát sportovně a hlavně projektově. Novou práci mám po druhé v životě a i proto jsem se si řekl, že sestavení projektového plánu pro všechny činnosti, které se pojí k...

[Osobní produktivita] Inovace, nové způsoby myšlení

15.05.2013 10:45
  Pokud se mě zeptáte, jestli je pro mě inovace důležitá, odpovím ano. A mohlo by se zdát, že to s osobní produktivitou nemá moc společného. Já myslím, že to společného má hodně. Inovací myslíme vytváření nových hodnot z existujících věcí. Jde o tom myslet "jinak" a vytvářet něco, co má smysl,...

[Projektový management] Infomanagement

10.05.2013 13:43
  Úspěch v projektu, je mnohdy závislý na kvalitě a dostupnosti informací, které projektový manažer (dále jen PM) využívá a získává. Schopnost informace získávat, jak pak obtížnější čím rozsáhlejší nebo složitější je projekt. Pokud mluvíme o informacích, máme na mysli jejich elektronickou i...

[Projektový management] Oznámení a newslettery

03.05.2013 13:58
  Jedním ze silných nástrojů, které projektový manaže při své práci využívá je komunikace. Pokud pomineme komunikaci v rámci projektu, je potřeba zmínit také to, jak udržet vztahy se Stakeholdery po ukončení projektu a jak udržet povědomí o Vaší práci a práci Vašeho týmu. Pro tento účel s...

[Osobní produktivita] Sketchnotes

26.04.2013 11:59
  Inspiraci pro tento článek jsem čerpal z knížky the Sketchnotes Handbook od Mika Rohde, která mi před dvěma týdny dorazila.   Sketchnotes jsou poznámky doplněné obrázky vytvářené v reálném čase, které Vás naučí kombinovat schopnost poslouchat a zaznamenávat relevantní a...
<< 1 | 2 | 3 | 4 | 5 >>